Vraag en antwoord

Algemeen

  • Waarom stelt de assistent zoveel vragen?

    De assistent doet wat voorwerk voor de huisarts. Dan heeft de huisarts meer tijd voor het behandelen van zieke mensen. Dat gebeurt vooral als u belt voor een afspraak.

    Door het stellen van vragen kan de assistent afwegen wat er nodig is. De assistenten zijn erg goed opgeleid en doen sommige taken ook zelf. Ze overleggen altijd met de huisartsen.

    U kunt erop vertrouwen dat u de zorg krijgt die u nodig heeft.

    Wordt alles vergoed?

    Iedere Nederlander heeft een verplichte zorgverzekering. Voor iedereen van 18 jaar en ouder geldt een eigen risico van minimaal € 380 euro. Het bezoek aan de huisarts valt niet onder het eigen risico. Dat wordt dus altijd vergoed, als u verzekerd bent.

    Kosten voor onderzoek of zorg buiten de praktijk vallen wel onder het eigen risico. U moet dan dus de eerste € 380 zelf betalen. Denk hierbij aan onderzoek van uw bloed of het maken van een röntgenfoto.

    Wilt u zeker weten of uw behandeling vergoed wordt? Vraagt u dat aan uw eigen zorgverzekeraar.

    Kan ik me inschrijven?

    De praktijk is open voor nieuwe patiënten. U moet wel in de buurt wonen. U kunt zich met een formulier inschrijven. U kunt ook naar de balie komen.

    Wilt u zeker weten of u, of een lid van uw gezin, zich kunt inschrijven? Belt u dan eerst even met de assistent.

    Kan ik zonder afspraak naar de huisarts?

    Nee, dat kan niet. Wij werken alleen op afspraak. Belt u om een afspraak te maken?

    Wanneer is de praktijk open?

    De praktijk is open van 08.00 uur tot – 17.00 uur. Van 12.00 tot 13.00 is de praktijk niet bereikbaar. De artsen en assistenten lunchen dan en hebben overleg.

    Wanneer heb je koorts?

    Een lichaamstemperatuur boven 38 ° Celsius noemen we koorts.

    U kunt de temperatuur meten met een thermometer in de mond, onder de arm of in de anus (het poepgat). U kunt ook een oorthermometer gebruiken. Het beste is om de temperatuur te meten via de anus. Vaak is het geen reden tot paniek en is het een kwestie van ‘uitzieken’. Koorts is immers een reactie van je lichaam op een infectie met virussen of bacteriën.

    Duurt de hoge koorts lang? Krijg je opnieuw koorts nadat je een paar dagen koortsvrij bent geweest? Word je suf of kortademig? Bel dan met de huisarts.

    Heeft je kind koorts? Ook kinderen kunnen relatief snel hoge koorts krijgen. Kijk of je kind suf, benauwd of grauw is? Heeft je kind rode vlekjes die niet verbleken bij wegdrukken? Wil je kind (langer) niet drinken? Bel dan met de huisarts.

  • Ik ga verhuizen, moet ik me uitschrijven?

    Dat is afhankelijk van de postcode van uw nieuwe adres. Het is belangrijk dat u een vertrouwde huisarts dichtbij heeft. Vooral als er spoed is. Daarom is een huisarts dicht in de buurt een goed idee. Zeker als u lang, vaak of ernstig ziek bent. Of als u niet goed kunt bewegen of wat ouder bent. Of als u jonge kinderen heeft.

    Verhuist u uit Rotterdam? Zoek dan een huisarts in uw nieuwe woonplaats.

    Kan ik pinnen?

    De huisartsenzorg wordt in principe vergoed als u vaste patiënt ben van de praktijk. Mocht u niet ingeschreven staan in de praktijk, dan kan het zijn dat u de rekening direct moet betalen. U kunt pinnen en contant betalen.

    Hoe maak ik een afspraak?

    U kunt bellen naar de praktijk. U krijgt dan een assistent aan de telefoon. Deze maakt met u een afspraak.

    U kunt ook via Mijn GezondheidsNet een afspraak maken.

    Bent u nog niet ingeschreven bij ons? Schrijft u zich dan eerst in.

    Ik ben nieuw, kan ik me inschrijven?

    Ja, de praktijk is open voor nieuwe patiënten. U kunt zich inschrijven.

    Wanneer komt de huisarts thuis?

    Kunt u niet naar de praktijk komen? Ook niet met hulp? Vraag dan aan de assistent of de huisarts een huisbezoek kan doen.

Staat uw vraag er niet tussen?

Stel dan uw vraag via het contactformulier.

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Afdeling
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.